2022-12-15 16:04:38
Regulacje wprowadzane przez Komisję Europejską jawią się dla wielu przedsiębiorców w sektorze TSL jako często oderwane od rzeczywistości i dnia codziennego. Nie pasują do modelu biznesowego, często są kompletnie niezrozumiałe i nielogiczne (obowiązkowy powrót pojazdu do bazy przedsiębiorstwa czy ma ładunek czy nie w sytuacji kiedy dokręcane są limity emisji CO2?). Część oczywiście można na różne sposoby wytłumaczyć, kierowcom należy się powrót do bazy, rodzin, prawdziwe wolne, niekoniecznie spędzane na parkingu, w kabinie pojazdu czy też wynajętym przez pracodawcę noclegu, a i sam wspomniany tuż przed chwilą nocleg w hotelu, motelu czy innym miejscu w którym jest dostęp do podstawowych udogodnień sanitarnych absolutnie nie jest pozbawiony sensu.
Natomiast my opowiemy (czy raczej przypomnimy) o dwóch nowych regulacjach, na których wprowadzenie przewoźnicy mają czas odpowiednio do 1 stycznia oraz do 31 marca 2023 roku. I o ile pierwsza ze zmian - dotycząca ilości miejsc postojowych na bazie eksploatacyjnej - ma sens, o tyle druga, na której wdrożenie i spełnienie firmy transportowe mają jeszcze kwartał, czyli zgłaszanie ilości kierowców, wydaje się być absurdem. A zaczniemy właśnie od tej drugiej.
Przewoźnicy i kierowcy, których mieliśmy przyjemność gościć na szkoleniach na początku bieżącego roku zostali przez nas, poniekąd z premedytacją, nastraszeni nowym obowiązkiem dotyczącym corocznego składania oświadczeń o liczbie kierowców zatrudnionych na dzień 31 grudnia (bez względu na to w jakiej formie zostali zatrudnieni!) oraz średnią arytmetyczną osób zatrudnionych w charakterze kierowcy, również za rok który się poświadcza. Zgodnie z art 7 ust 8 (Ustawa o Transporcie Drogowym Dz. U. 2022 poz. 2201): "Po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym mowa w art. 7 ust. 2,w terminie do dnia 31 marca roku następnego:1) oświadczenie o liczbie osób zatrudnionych, w tym osób, o których mowa w pkt 2, na dzień 31 grudnia poprzedniego roku, bez względu na formę zatrudnienia;2) informację o średniej arytmetycznej liczby kierowców zatrudnionych, bez względu na formę zatrudnienia, wykonujących operacje transportowe w roku poprzedzającym obowiązek złożenia informacji." Jest to dodatkowe obciążenie biurokratyczne, według zarówno nas jak i wielu specjalistów z branży, kompletnie niepotrzebne z bardzo niejasnym celem (statystycznym? pod kątem kontrolnym?) jednak przygotowujemy się do tego i z chęcią pomożemy naszym zarówno obecnym jak i nowym klientom w spełnianiu tego obowiązku.
Druga z regulacji, która zbliża się wielkimi krokami, jest już sensowniejsza i doprecyzowuje czym ma być baza eksploatacyjna przedsiębiorstwa transportowego. Według litery prawa baza, w transporcie międzynarodowym, powinna spełniać dwa z trzech wymogów: "(...) miejsce postojowe dla pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym, miejsce załadunku, rozładunku lub łączenia ładunków, miejsce konserwacji lub naprawy pojazdów; przez bazę eksploatacyjną należy rozumieć także centrum operacyjne pracodawcy (...)." Natomiast regulacja o której mowa doprecyzowuje czym właściwie jest (i jakie warunki musi spełniać) miejsce postojowe, żeby mogło zostać uznane za spełniające wymagania. I o ile dla małych i średnich przewoźników posiadanie miejsc postojowych dla co najmniej 1/3 taboru w większości przypadków nie stanowi problemu o tyle większe firmy, w tym te posiadające kilka lub kilkanaście baz, dysponujące setkami i tysiącami pojazdów, już mogą napotkać trudności. Zostało to w pełni uregulowane:"(...) W przypadku posiadania przez przewoźnika drogowego kilku baz eksploatacyjnych znajdujących się na terytorium RP łączna liczba miejsc postojowych musi odpowiadać co najmniej 1/3 liczby pojazdów zgłoszonych przez przewoźnika drogowego do organu wydającego zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego (dodany art. 5 ust. 2c i 2d ustawy o transporcie drogowym)."Na przewoźnikach, którzy uzyskali zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego przed dniem 1 marca 2022 roku ciąży dodatkowo obowiązek zaktualizowania informacji dotyczących bazy eksploatacyjnej w sytuacji, w której znajduje się ona w innym miejscu niż siedziba przedsiębiorstwa. Więcej informacji na stronach tutaj w komunikatach GITD.
Zapraszamy do konsultacji w zakresie powyższych zmian oraz kontaktu z nami w przypadku niejasności.